Εργοθεραπεία


Εργοθεραπεία - Αισθητηριακή Ολοκλήρωση


Τι είναι η Εργοθεραπεία;


Η εργοθεραπεία είναι ένας κλάδος της υγείας που αξιοποιεί επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους για να ενισχύσει τις λειτουργικές ικανότητες των ατόμων σε όλες τις ηλικίες. Στόχος της είναι η ανάπτυξη, βελτίωση ή αποκατάσταση των δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη συμμετοχή σε καθημερινές δραστηριότητες – σχολικές, οικιακές, επαγγελματικές ή κοινωνικές – με έμφαση στην αυτονομία και την ποιότητα ζωής.


Πότε ενδείκνυται;


Η εργοθεραπεία απευθύνεται σε άτομα που παρουσιάζουν δυσκολίες σε τομείς όπως:

  • Κινητικές δεξιότητες και συντονισμός (λεπτή και αδρή κινητικότητα).
  • Οργάνωση, προσοχή και εκτελεστικές λειτουργίες.
  • Λειτουργική συμμετοχή στην καθημερινότητα, στο σχολείο ή στο σπίτι.
  • Ανάπτυξη στρατηγικών αυτορρύθμισης και διαχείρισης άγχους.


Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να εμφανιστούν σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες ή αισθητηριακές προκλήσεις, σε εφήβους με προβλήματα συγκέντρωσης και οργάνωσης, αλλά και σε ενήλικες ή ηλικιωμένους με κινητικά ή γνωστικά προβλήματα.


Οφέλη της Εργοθεραπείας


Μέσα από στοχευμένες, εξατομικευμένες παρεμβάσεις, η εργοθεραπεία μπορεί να:

  • Βελτιώσει την κινητική ανάπτυξη και τον συντονισμό.
  • Υποστηρίξει τη συγκέντρωση, την προσοχή και τις δεξιότητες οργάνωσης.
  • Ενισχύσει την αυτονομία και την αυτοπεποίθηση του ατόμου.
  • Προάγει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και τη συμμετοχή σε καθημερινές δραστηριότητες.


Πώς εφαρμόζεται;


Η παρέμβαση βασίζεται σε εξατομικευμένα προγράμματα που συνδυάζουν δραστηριότητες με θεραπευτικό στόχο και καθημερινές δεξιότητες. Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τις ανάγκες του ατόμου και χρησιμοποιεί κατάλληλα εργαλεία – παιχνίδι, πρακτικές ασκήσεις, ειδικό εξοπλισμό – ώστε η θεραπεία να είναι αποτελεσματική, ασφαλής και προσαρμοσμένη στο αναπτυξιακό ή λειτουργικό επίπεδο του κάθε ατόμου.

ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΘΩ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ


  • Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας.
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει την δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού.
  • Δεν μιμείται.
  • Δεν εξερευνά το περιβάλλον.
  • Η ζωγραφική του έκφραση είναι φτωχή.
  • Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα.
  • Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα και έχει δυσκολία να υπολογίσει την θέση του σώματός του σε σχέση με το περιβάλλον.
  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα).


  • Δεν έχει λεξιλόγιο το ίδιο πλούσιο με άλλα παιδιά της ηλικίας του. Παρότι είναι σε ηλικία που πηγαίνει σε νηπιαγωγείο κάνει φράσεις μόνο με δύο - τρεις λέξεις χωρίς να χρησιμοποιεί άρθρα, προθέσεις ή άλλα γραμματικά στοιχεία, κάνει συντακτικά λάθη.
  • Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο.
  • Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης, όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών.
  • Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά.
  • Δείχνει υπερευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, άγγιγμα.
  • Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές / υφές.
  • Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι.


  • Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
  • Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων, δυσκολεύεται να διακρίνει και αναπαράγει γράμματα.