Εργοθεραπεία
Εργοθεραπεία - Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Τι είναι η Εργοθεραπεία;
Η εργοθεραπεία είναι ένας κλάδος της υγείας που αξιοποιεί επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους για να ενισχύσει τις λειτουργικές ικανότητες των ατόμων σε όλες τις ηλικίες. Στόχος της είναι η ανάπτυξη, βελτίωση ή αποκατάσταση των δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη συμμετοχή σε καθημερινές δραστηριότητες – σχολικές, οικιακές, επαγγελματικές ή κοινωνικές – με έμφαση στην αυτονομία και την ποιότητα ζωής.
Πότε ενδείκνυται;
Η εργοθεραπεία απευθύνεται σε άτομα που παρουσιάζουν δυσκολίες σε τομείς όπως:
- Κινητικές δεξιότητες και συντονισμός (λεπτή και αδρή κινητικότητα).
- Οργάνωση, προσοχή και εκτελεστικές λειτουργίες.
- Λειτουργική συμμετοχή στην καθημερινότητα, στο σχολείο ή στο σπίτι.
- Ανάπτυξη στρατηγικών αυτορρύθμισης και διαχείρισης άγχους.
Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να εμφανιστούν σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες ή αισθητηριακές προκλήσεις, σε εφήβους με προβλήματα συγκέντρωσης και οργάνωσης, αλλά και σε ενήλικες ή ηλικιωμένους με κινητικά ή γνωστικά προβλήματα.
Οφέλη της Εργοθεραπείας
Μέσα από στοχευμένες, εξατομικευμένες παρεμβάσεις, η εργοθεραπεία μπορεί να:
- Βελτιώσει την κινητική ανάπτυξη και τον συντονισμό.
- Υποστηρίξει τη συγκέντρωση, την προσοχή και τις δεξιότητες οργάνωσης.
- Ενισχύσει την αυτονομία και την αυτοπεποίθηση του ατόμου.
- Προάγει την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και τη συμμετοχή σε καθημερινές δραστηριότητες.
Πώς εφαρμόζεται;
Η παρέμβαση βασίζεται σε εξατομικευμένα προγράμματα που συνδυάζουν δραστηριότητες με θεραπευτικό στόχο και καθημερινές δεξιότητες. Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τις ανάγκες του ατόμου και χρησιμοποιεί κατάλληλα εργαλεία – παιχνίδι, πρακτικές ασκήσεις, ειδικό εξοπλισμό – ώστε η θεραπεία να είναι αποτελεσματική, ασφαλής και προσαρμοσμένη στο αναπτυξιακό ή λειτουργικό επίπεδο του κάθε ατόμου.
ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΘΩ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ
- Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει την δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού.
- Δεν μιμείται.
- Δεν εξερευνά το περιβάλλον.
- Η ζωγραφική του έκφραση είναι φτωχή.
- Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα.
- Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα και έχει δυσκολία να υπολογίσει την θέση του σώματός του σε σχέση με το περιβάλλον.
- Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα).
- Δεν έχει λεξιλόγιο το ίδιο πλούσιο με άλλα παιδιά της ηλικίας του. Παρότι είναι σε ηλικία που πηγαίνει σε νηπιαγωγείο κάνει φράσεις μόνο με δύο - τρεις λέξεις χωρίς να χρησιμοποιεί άρθρα, προθέσεις ή άλλα γραμματικά στοιχεία, κάνει συντακτικά λάθη.
- Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο.
- Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης, όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά.
- Δείχνει υπερευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, άγγιγμα.
- Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές / υφές.
- Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι.
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
- Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων, δυσκολεύεται να διακρίνει και αναπαράγει γράμματα.

